Bokrecension: Livet går så fort. Och så långsamt.

20 mars, 2018 4 Comments

Det är tisdag och mitt liv har rullats igång igen, äntligen. Energidippen de senaste dagarna har varit så fruktansvärd att jag inte vetat vad jag ska göra med mitt liv. Att göra ingenting, att sova för länge och dricka för mycket kaffe är ju verkligen ett framgångsrecept för trötthet – inte för att känna sig utvilad.

Det här med att livet just nu ibland knappt hinns med och ibland är som att trampa runt i kolasås är även temat på den senaste boken jag läste ut; Livet går så fort. Och så långsamt. Det var egentligen ett ganska bra tag sedan jag läste ut den, men ni fattar. How ever. Boken är skriven av Martina Haag och handlar om Sonja, som i vuxen ålder ser tillbaka på åttiotalet, då hon var tonåring, ganska ensam och väldigt vilse.

Livet går så fort. Och så långsamt.

Vid första anblick hade jag svårt att förstå om boken är en ungdomsbok, eller om den riktar sig till vuxna. Efter att ha läst den undrar jag fortfarande, men tänker att den passar båda.

Sonja går i högstadiet. De rika har dunjacka men hon har täckjacka och trots att jag inte var i närheten av att finnas under åttiotalet känner jag igen mig i varenda detalj av hur det där högstadiet på Lidingö fungerade. Grupperna och skvallrandet och alla regler. Mitt i allt det vemodiga tonåriga vill Sonjas föräldrar skiljas och mellan skrik och bråk och en något märklig lillasyster blandas åttiotalsanekdoter och ganska mycket humor.

Livet går så fort. Och så långsamt.

Omslaget är kanske inte min favorit. Lite fulsnyggt.

Språket i boken är superenkelt. Så som jag gillar det, liksom rakt upp och ner utan svåra ord och märkligt långa meningar. Det slukar mig ganska snabbt, allt flyter på och boken läses ut väldigt snabbt. Livet går så fort. Och så långsamt benar ur se sista sex månaderna av högstadiet och trots att vissa kapitel faktiskt inte handlar om något väsentligt alls blir helheten himla fin, ganska rolig och väldigt sorglig.

Redan innan jag köpte Livet går så snabbt. Och så långsamt på Pocket shop på Malmö central i väntan på tåget hem till Lund hade jag hört talats om Martina Haags förra bok, Det är något som inte stämmer. Jag har velat läsa den länge men inte kommit till skott men efter att ha läst denna gulrutiga guldklimp är jag ännu mer sugen på att ta mig igenom även föregående historia. Tusen poäng!

Har du läst något av Martina Haag?